Üremenin değerlendirilmesinde erkek genellikle kadına oranla daha az dahil edilir. Genellikle meni analizi ile spermlerin incelenmesi ilk adımdır. Eğer bu teste herhangi bir anormallik saptanırsa, daha detaylı bir değerlendirme ve diğer ileri tetkikler için doktorunuzu görmelisiniz. İlk muayenede, doktorunuz sizin tıbbı geçmişiniz hakkında bilgi edinir ve kısırlığa neden olabilecek herhangi bir fiziksel problem var mı diye kontrol eder.

Geçmiş tıbbi hikaye

Doktorunuz, sizinle ilgili olarak kabakulak, yüksek ateş, şeker hastalığı veya cinsel yolla geçen hastalık geçirip geçirmediğinizi ve daha önceki yaralanmaları ile ameliyatlarınızı sorgular. Bunların hepsi üremeyi etkileyebilir. Aynı zamanda kimyasal maddelerle karşılaşma, stres, uyuşturucu ve alkol kullanımı, ilaç alımı, egzersiz alışkanlıkları, cinsel birliktelik zamanlaması ve sıklığı, ve ailenizin üreme ile ilgili özgeçmişini sorgular.

Fiziksel muayene

Doktorunuz sizin üreme organlarınızla ilgili her hangi bir problem var mı diye kontrol eder.

Testisleriniz: yumurtalıklarınızda olmaları gereken yerdeler mi diye kontrol edilirler. Doğumdan önce veya doğum sırasında, testisler kasıklardan veya aşağı karından skrotuma (yumurtalık torbası) doğru yer değiştirir.  Aşağı yer değiştirmemiş testislerde sağlıklı sperm üretimi gerçekleşemez çünkü vücut sıcaklığı daha yüksektir.

Skrotum: genişlemiş kan damarları açısından kontrol edilir (varikosel). Bu kanın göllenmesine neden olarak, testislerde ısı artışına neden olur. Bu da spermlerdeki sayı ve kalitenin düşmesine neden olur.

Prostat: anormal bir kıvam açısından muayene edilir. Prostat sıvıları herhangi bir enfeksiyon durumu açısından veya iltihabi durum için kontrol edilir.

Ek olarak, vücudunuzdaki yağ dağılımını ve kıllanma durumunu inceler, bunlar da hormon üretiminin göstergesidir. Kan testleri üremeyi etkileyen hormon seviyelerini ölçmek için yapılır.

Meni analizi ( spermogram)

Spermlerinizin sayısını ve kalitesini değerlendirmek için, boşalma yolu ile elde edilmiş sperm örneği bir mikroskop altında incelenir. Bu bize spermlerin fallopian tüplere taşınmasını engelleyen bir durum olup olmadığını veya yumurtanın koruyucu tabakasını geçerken herhangi bir sıkıntı olup olmadığı hakkında bilgi verir. Ancak sperm sayısı farklı günlerde farklılık gösterebilir, birden fazla örnek gerekebilir. Örneği kesin garantiye almak için:

• Örneği vermeden önce iki veya üç gün cinsel ilişkiden kaçının
  • Laboratuarın verdiği saklama kabını kullanın. Tüm meninizi koyun.
  • Eğer örneği evde topladı iseniz, örneği laboratuara yarım saat içinde getiriniz, örneği vücut sıcaklığında tutunuz ( örnek kabını kolunuzun altında veya bacaklarınızın arasında tutun).
Sperminizi başkasının ellerine bırakmak evet çok zor… ancak sonuçta bazı cevaplar elde edeceğiz.