Eğer test sonuçları sizin düzenli yumurtlamadığınızı gösteriyorsa, doktorunuz size hormon tedavisi önerebilir, bunlar hap veya iğne şeklinde olabilir. Yaşınız, sağlık durumunuz ve tıbbı geçmişiniz hormonlar uygulanmadan önce dikkate alınır. Doktorunuzla bu tedavilerin yumurtlamayı nasıl sağladığı ile ilgili konuşun, bu ilaçları nasıl kullanacağınızı ve yan etkileri hakkında bilgi edinin. Kafanıza takılan her hangi bir konuyu sormaktan çekinmeyin.

Yumurtlama problemleri

Düzensiz veya hiç olmayan yumurtlama, vücut ısısının ay boyunca görece olarak sabit kalması ile anlaşılabilir ve bir veya iki etken nedeniyle olur, aşağıda bu etkenler anlatılmıştır:

Hipofiz bozuklukları; bu bez doğru miktarda hormon salgılamadığında ortaya çıkar.

Polikistik overler; küçük kistler oluşturur ve yumurtlamayı engeller.

Yetersiz luteal faz; progesteron eksikliğine bağlı olarak, rahim duvarının ceninin tutulmasını sağlayacak kalınlıkta gelişememesine neden olur.

Erken menopoz adet dönemlerinin bitmesidir.

Bu problemlerin birçoğunun çözümü hormon tedavisi vermektir. Bu tedavi vücudun ürettiği hormon düzeylerinde denge sağlamayı sağlar.

‘İlaç almayı sevmiyorum, ancak gebe kalmak için her şeyi yapmak istiyorum.’

Yumurtlamanın düzeltilmesi

Aşağıda üremeye yardımcı kliniklerde en sık kullanılan ilaçlar gösterilmiştir.

İlaç adı

Nasıl çalıştır?

Nasıl alınır?

Yan etkileri

Klomifen

Yumurtanın gelişmesini sağlayan  ürünleri arttırır

Hap

Kullanım sıklığına göre değişir. Ateş basmaları, görme sıkıntıları, over kistleri neden olur. İkiz gebelik oranı %5-10’dur.

Dopamin agonistleri (parlodal, dostinex)

Prolaktin hormonunu azaltır

Hap

Bulantı, burun tıkanıklığı, baş dönmesi, düşük kan basıncı, baş ağrısı

Human menopozal gonadotropin (pergonal, humegon, repronex)

Ekstra FSH ve LH sağlar, yumurtanın gelişmesini sağlar

İğne

Çoğul gebelikleri (%20) arttırır, düşük ama ciddi oranda ovarian hiperstimulasyon sendromuna neden olur ( fazla uyarılmaya bağlı genişlemiş yumurtalıklar)

Folikül-stimüle edici hormon (FSH)(Fertinex, Gonal-F, Follistim)

Ekstra FSH sağlar, yumurtanın gelişmesini sağlar

İnsan koryonik gonadotropin(hCG)

Yumurtlamayı tetikler

İğne

hMG ve FSH ile birlikte verildiğinde, ovarian hiperstimulasyon sendromunu alevlendirebilir

Eğer yumurtlama normal olarak gerçekleşiyorsa, spermin yumurtaya ulaşmasında zorluklar olabilir veya döllenmiş yumurta rahime yerleşemiyordur. Bununla ilgili problemler ilaç veya cerrahi ile düzeltilebilir.

Spermin geçişinin iyileştirilmesi

Rahim ağzından bazen spermlerin geçişi aşağıdaki sıkıntılardan dolayı zor olabilir:

Enfeksiyonlar: üreme organlarında spermin rahat taşınmasını engeller. Antibiyotik tedavisi bu problemi çözebilir.

Düşük rahim ağzı mukusu: spermlerin geçişini engelleyebilir.  Bu durumun tedavisi için östrojen hapları veya aşılama (spermlerin direkt rahim içi boşluğuna bırakılması) yapılabilir.

Antikor problemleri: rahim ağzındaki antikorlar spermlere reaksiyon veriyor olabilir. IVF bu problemin çözümü için kullanılabilir.

Fallop tüplerinden birçok değişik faktör fallop tüplerinde hasara neden olarak spermlerin oradan geçişine engel olabilir.

Yapışıklıklar: Hastalık veya enfeksiyon durumuna bağlı olarak yapışıklıklar oluşabilir, fallop tüpleri tam olarak tıkanabilir. Eğer tüpler düzeltilemeyecek kadar kötü hasarlanmadıysa, cerrahi olarak düzeltilebilir. Tüplerde sıvı birikimleri varsa tüpleri almak gereklidir.

Mukus tıkaç: tüpün tıkanmasına neden olabilir. Küçük bir kateter gönderilerek açılabilir.

Tubal sterilizasyon: (tüplerin bağlanması) tekrar mikrocerrahi yöntemlerle açılabilir. Spermin geçişi sağlanır.

Rahime yerleşmenin düzeltilmesi (implantasyon)

Bir yumurta rahime bazı durumlarda yerleşemez.

Örneğin rahim içi yapışıklıklar veya septum (perde) rahime yerleşmeyi önleyebilir ve düşüklere neden olabilir. Bu problemler sıklıkla histeroskopi ile düzeltilebilir.

Miyomlar, (düz kas hücrelerinin kanserojen olmayan büyümesidir) rahim içinde ve çevresinde olur. Miyomlar genellikle myomektomi adı verilen cerrahi bir işlemle çıkartılırlar. Karından veya histereskopi ile yapılabilir. Bazen cerrahi öncesinde boyutlarını küçültmek için ilaç tedavisi kullanılabilir.

Endometriozisin tedavisi

Endometriozis rahim iç duvarı tabakasının üreme sisteminin diğer yerlerinde görülmesidir, örneğin yumurtalıklar ve rahim bağları. Bu organları etkileyerek üreme problemlerine neden olur. Laparoskopik ameliyatlar, hormon tedavisi veya her ikisi birden bu durumun tedavisi için kullanılabilir.

Üremeye yardımcı olmak

Eğer üreme probleminizin sebebi açıklanamıyorsa, ya da tedavinin diğer türleri başarısızsa, üremeye yardımcı teknolojilerden yardım alabilirsiniz (ART). Bu metotlar yumurta ve spermin ileri teknoloji ile dış ortamda birleştirilmesidir.  Bu tekniklerin birçoğunda başarı şansınızı çoğaltacak hormon tedavisine ihtiyaç duyabilirsiniz. Doktorunuz sizinle işlemin detayları hakkında, başarı oranları ve işlem tutarları hakkında konuşacaktır.

‘’Herşeyi denedikten sonra hala bir şansının olduğunu bilmek güzel.’’

Rahim içine aşılama

Düşük sayıda sperm problemi, ince rahim duvarı, açıklanamayan infertilite, rahim ağzı salgısı eksikliği ya da rahim ağzı antikoru problemlerinde rahim içine aşılama yöntemi uygulanabilir (IUI). İnce bir katater kullanarak sperm rahim ağzına bağlı olan döl yatağına yerleştirilir. Aşılama sıklıkla yumurta üretimini arttıran hormon tedavisiyle birlikte uygulanır.

Sperm donasyonu

Eğer düşük kaliteli ya da sayılı sperm nedeniyle bir problem yaşanıyorsa, donör spermi kullanılması göz önünde bulundurulabilir.Ancak bu uygulama Türkiye’de yasal değildir, bu nedenle uygulanmaz.  Bu yöntemde donörden alınan sperm kadının aşılanmasında kullanılır. Sperm ticari bir sperm bankasından sağlanabilir. Donörler kapsamlı bir şekilde AIDS’e yol açan HIV virüsü gibi cinsel yolla bulaşan hastalıklar açısından test edilmelidir. Donör sperminin kullanılmasına izin verilmesi için spermler 6 ay süreyle dondurulup, saklanır sonrasında tekrar HIV testinden geçirilir.

Yumurta donasyonu

Başarısız tedavi deneyimleri olan, erken menopozlu ya da 40 yaşın üzerindeki kadınlar için yumurta donasyonu bir çözüm olabilir. Bu işlemde bir yumurta eşinizden alınan sperm ile döllenir. Bu işlem Türkiye’de yasal değildir, bu nedenle uygulanmaz.

Taşıyıcı annelik

Eğer bir gebeliği sürdürebilecek şartlara sahip değilseniz, yumurta üretiminiz yoksa taşıyıcı annelik sizin için bir seçenek olabilir. Geleneksel taşıyıcı annelikte başka bir kadının kendi yumurtası ile eşinizin spermi birleştirilir. Bu seçeneği yasal ve duygusal boyutlarıyla araştırdığınızdan emin olun.  Türkiye’de yasal değildir, bu nedenle uygulanmaz.